Naburige rechten

Auteursrechten beschermen het gemaakte werk voor de componist en/of tekstdichter. Zij krijgen een vergoeding voor iedere openbaarmaking en uitvoering.. Meestal wordt dit geregeld door een instantie als Buma/Stemra.

Maar hoe zit dit nu met diegene die het muziekstuk in het openbaar ten gehore brengt, de opname in zingt of die geweldige gitaar solo inspeelt? In de volksmond ook wel de artiest genoemd. Sinds 1993 bestaat hiervoor het naburig recht.

Het naburig recht

Naburige rechten hebben dus niets te maken met rechten voor de buren, maar lijken erg op auteursrechten alleen wordt nu in plaats van het werk (componist/tekstdichter) de uitvoering/prestatie beschermt. Zangers en zangeressen en (sessie) muzikanten krijgen nu een vergoeding voor het openbaar maken van de “plaat” waar zij op meespelen.(via radio/TV, achtergrond muziek in een winkel of restaurant etc.)
Niet alleen dat. Zij hebben ook het recht om toestemming te verlenen tot het openbaar maken en vermenigvuldigen van de opname (CD?, Spotify etc.) Alleen bij een orkest groter dan 6 personen, wordt er één persoon aangewezen om toestemming te verlenen. Wel behoudt ieder orkestlid zijn eigen naburige rechten.

Sena

Gaan we nu voor auteursrechten naar Buma/Stemra, dan gaan we voor de naburige rechten naar Sena. Sena is net als B/S een instantie die de betreffende vergoedingen int bij de licentie dragers en uitbetaald aan haar leden. Hiervoor moet zowel jijzelf als het werk bij Sena geregistreerd staan.

Ook als muziekproducent (niet te verwarren met producer) moet u zich aanmelden bij Sena. Financiert u als muziekproducent de opname van een werk? Dan bent u de rechthebbende voor wat betreft de naburige rechten voor die opname. De muzikanten die bij u middels een contract zijn aangesloten krijgen de vergoeding via u. Het gaat hier dan meestal om bedragen of percentages die in het contract zijn vastgelegd. Artiesten/muzikanten onder contract bij een producent, dragen dus (een deel) van hun naburige rechten over aan de producent.

Bij bovenstaand voorbeeld is de muziekproducent dan ook eigenaar van de zogenaamde Master Tape*, en deze heeft dus ook de bijbehorende rechten. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. U kunt als artiest/muzikant uw eigen opname financieren en mogelijk maken. In dit geval bent u ook eigenaar van de Master Tape. Dit geldt dan ook voor de naburige rechten, die nu van u zijn. Mocht een muziekproducent nu gebruik willen maken van de master tape, dan kunt u aan deze persoon (tegen vergoeding) een licentie verschaffen.


** (Het woord “tape” stamt nog uit de jaren 70/80, toen er nog letterlijk op de tape van bandrecorders werd opgenomen. Tegenwoordig zal de Master Tape een digitale vorm hebben.)

Persoonlijkheidsrechten

Dit houdt in dat u als artiest/muzikant altijd een opname of vermenigvuldiging daarvan kunt weigeren op basis van bijvoorbeeld, verminking of vervorming van de opname die bijvoorbeeld uw naam of persoon kan aantasten.


Let op! Dit is een korte uiteenzetting van het begrip “Naburige Rechten”. Wil je meer gedetailleerde informatie? Raadpleeg dan de muziekrechten advocatuur.

*Dit blog is informatief bedoeld, en kan niet gebruikt worden om juridische rechten aan te ontlenen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.